آتشِ دل

بیان شوق چه حاجت که سوز آتش دل / توان شناخت ز سوزی که در سخن باشد

آتشِ دل

بیان شوق چه حاجت که سوز آتش دل / توان شناخت ز سوزی که در سخن باشد

صبر-۴

شنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۴، ۰۵:۳۷ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم


ا حسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا و هم لا یفتنون. (سوره ی مبارک عنکبوت، آیه ی ۲)

تا الآن چیز هایی روشن شد ولی هنوز به نظرم سوال اصلی جواب داده نشده است! چه طور صبر کنیم؟!... 

۱ .. همه ی کار های خوبی که ما انجام می دهیم، به شرط داشتن حسن فعلی و حسن فاعلی، از کانال افزایش ایمان ما را به مبدا هستی نزدیک می کند. این افزایش ایمان، خود عاملی می شود برای انجام کار خوب دیگر. (کار خوب تر!)

۲ .. از منظر بالا، کار های ناپسند از این جهت نهی شده اند که سبب زایل شدن ایمان انسان می شود. زایل شدن ایمان سبب سقوط در مسیر رشد می گردد.

۳ .. ایمان تنها دانستن و یا باور درونی، بدون عمل نیست. برای فهم میزان ایمان، باید به عمل نگریست. عمل، متناسب با ایمان بروز خواهد کرد و سبب خواهد شد که ایمان قبلی افزایش یابد.

۴ .. خداوند، رب عالم است. ربوبیت خدا یعنی که او صحنه ها را طوری طراحی می کند که ما تربیت بشویم. ما با اختیار خودمان، در دایره ی صحنه های طراحی شده ی توسط خدا، باید به وظیفه ی خود عمل کنیم تا مشمول تربیت خداوند بشویم و رشد پیدا کنیم. این رشد، رشد ایمانی است؛ یعنی ایمان ها را محک می زنند.

۵ .. تعاملات و رفتار های ما با دوستان و اطرافیانمان، خانواده و بستگانمان، همه در دایره ی امتحان الهی است. نعمت ها و فرصت های در اختیارمان نیز، بخش دیگری از این آزمون هاست. بیماری ها، محرومیت ها و مصیبت ها، همه و همه در این قالب، قابل تحلیل هستند. 

۶ .. ما اگر در صحنه هایی که تصمیم گیری در آن ها، در وسع ما هست و ابزارهای لازم را برای آن، در اختیار داریم، به نحو صحیح عمل بکنیم، یعنی عقلمان را به کار ببندیم، از نفسانیات دوری کنیم و به تاثیر عوامل غیبی و فوق مادی توجه داشته باشیم (از طریق دعا، توسل، مناجات و...) و به آن چه که باید عمل کنیم، باید منتظر بهترین تقدیر الهی باشیم. این تقدیر، هم مایه ی رشد و تربیت ماست و هم در حد طاقت و توان ما.

۷ .. در همه ی این موارد، ما می توانیم این تقدیر الهی را، که همان امتحان خداوند است، به دست خودمان سخت کنیم و آزمونی فراتر از توان خودمان ایجاد کنیم که واضح است نتیجه چه خواهد شد!
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی