آتشِ دل

بیان شوق چه حاجت که سوز آتش دل / توان شناخت ز سوزی که در سخن باشد

آتشِ دل

بیان شوق چه حاجت که سوز آتش دل / توان شناخت ز سوزی که در سخن باشد

معادلات چند مجهولی

شنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۵، ۰۸:۱۹ ب.ظ

گاهی وقت ها، خیلی فکر می کنیم، تلاش می کنیم، برنامه ریزی می کنیم و همه چی رو در نظر می گیریم تا یه کاری رو خوب و دقیق انجام بدیم. اما وقت عمل که می رسه، نمیشه! نمیتونیم! اصلاً انگار یه عاملی یهویی پیدا میشه که نذاره این اتفاق بیفته و اون کار انجام بشه.

البته بر عکسش هم هست. گاهی بعضی چیزها رو در نظر نمی گیریم، ولی به طرز عجیبی درست و اون طوری که باید انجام میشه.
خیلی ساده اندیشی و سهل انگاریه که این اتفاقات رو "شانس" و "تصادف" بدونیم! تو دنیایی که بال زدن مگس در غرب، میتونه باعث زلزله و سونامی در شرق بشه، خیلی کوته فکریه که پدیده ای رو شانسی بدونیم. 
همه چی علت داره. رفتار های ما روی کارهای ما تاثیر میگذارن و نیت های ما، باعث تقدیم و تاخیر در کارها میشن. اگه یه وقت کاری انجام نمیشه و به نتیجه نمیرسه دو حالت داره. یا کاری ناشایست انجام دادیم و قبلاً نیتی کردیم که در محاسباتمون در نظرش نگرفتیم و به همون خاطر کارمون به سرانجام نمیرسه. یا این که اتفاقاً چون کار خوبی کردیم، پاداشمون اینه که این کار به نتیجه نرسه تا یک اتفاق مهم تر و مفید تری برامون بیفته. ای چه بسا از چیزی بدمون میاد، ولی به نفعمونه. مثال داروی تلخ، مثال خوبیه. از تلخیش بدمون میاد، ولی برامون فایده داره. زندگی هم همین جوریه. این که میگن تکلیف مدار باید باشیم همینه. محاسبات این که هزینه و فایده ی اقدامات چه قدره، خیلی پیچیده است. خدا یه راه ساده گذاشته جلومون... ببین تکلیفت چیه. واجباتت رو انجام بده، از محرمات هم پرهیز کن. یهویی می بینی که اون دستگاه چند معادله، چند مجهولت، به طرز عجیبی حل شد!

قهر محبان محض طنازی است گاهی
در بی سبب سوزی سبب سازی است گاهی
محمدعلی معلم دامغانی

#دغدغه

#با_یک_بیت

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۲۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی