آتشِ دل

بیان شوق چه حاجت که سوز آتش دل / توان شناخت ز سوزی که در سخن باشد

آتشِ دل

بیان شوق چه حاجت که سوز آتش دل / توان شناخت ز سوزی که در سخن باشد

صبر-۳

جمعه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۱۹ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم

انه من یتق و یصبر فان الله لایضیع اجر المحسنین. (سوره ی مبارک یوسف، آیه ی ۹۰)

۱ .. انسان، هنگامی که به چیزی میل پیدا می کند، به سوی آن حرکت می کند و وقتی به ضرر های کاری آگاه می شود، از آن دست می کشد. البته این میل و آگاهی دارای مراتب است. هر چه قدر این میل یا آگاهی بیشتر شود، حرکت و یا دست کشیدن آسان تر می شود.

۲ .. همان طوری که آگاهی اشاره شده، فقط دانستن نیست و بلکه باور داشتن است، همان گونه هم میل داشتن فقط امیال ظاهری حسی نیست. گاهی میل عمیق تر است. به عنوان مثال ساده، نوشیدنی گوارایی در حال عطش و گرما را، اگر در آن سم مهلکی باشد، کسی نمی نوشد! در این مثال، حب ذات و یا یک آگاهی عقلانی، مانع عمل بر اساس اشتهای به نوشیدنی می شود.

۳ .. یکی از راه های تربیت انسان، استفاده از اهرم تشویق و تنبیه است. این دو ابزار سبب می شوند تا انگیزه ی لازم و محرک کافی برای انجام و یا عدم انجام کاری در آدمی القا شود. برای آن که بتوانیم صبر کنیم، آگاهی از فواید صبر و مضرات بی صبری، می تواند کمک کند.

۴ .. قرآن کریم، که کتاب انسان سازی است، بیش از ۸۰ بار از واژه ی صبر و مشتقات آن استفاده کرده است و به آن پرداخته است. یکی از اموری که کاملا واضح و روشن از این آیات برداشت می شود، پرداختن به عواقب نیک صابران است.

۵ .. خدا صابران را دوست دارد، مغفرت و اجر بزرگ، همراهی خدا با صابران، درود و سلام فرشتگان، رستگاری، غرفه های بهشت و ... تعابیری است که در آیات قرآن برای صابران وعده داده شده است؛ و البته که خداوند خلف وعده نمی کند!

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی